Onderhandelen, Hoe krijg ik mijn deel van de taart!

:fire:

Veelal voelen mensen dat persoonlijke kracht belangrijker is dan samenwerking. Hoe werkt dat nou eigenlijk precies? Wat voor dingen hebben nou eigenlijk invloed op de samenwerking en wat is het proces van onderhandeling.

Leer de belangrijkste zinnen!

Samenwerken met meer mensen
Onderhandelen om te kunnen samenwerken
Sociaal psycholoog
Coalitie en politiek
Verdelingen aangegaan
Buitengesloten worden
Sociaal of financieel voordeel
Winst in te houden of verlies uit te delen?
Verbond met anderen aangaan
Mee mogen doen
Winst of verlies uitkeren
Experimenten doen
Klein, middel of groot

translate Translate and remember the key phrases.

Laten we eens kijken naar de meest belangrijke ideeën!

1. Is er een verschil tussen samenwerking met twee en drie of meer mensen?

Er is inderdaad een verschil. Bij een twee persoons situatie word het een win alles of verlies alles scenario. Terwijl met een samenwerking met meer mensen er een andere verdeling wordt aangegaan waar iedereen moet inleveren of anders misschien buitengesloten wordt

1. Wat is belangrijker het sociaal of financieel voordeel?

Ilja van der Beest demonstreerde in zijn onderzoek, die van de bal, dat mensen het te pijnlijk vinden om buitengesloten te worden en daarmee het financiële verlies voor lief nemen.

1. Wanneer zijn mensen vriendelijker, bij winst uitkeren of bij verlies uitkeren?

Volgens een ander experiment hebben mensen er minder moeite mee om andere buiten te sluiten wanneer het gaat om het verdelen van winst, maar wanneer er verlies betaald moet worden dan worden er duidelijk minder mensen buitengesloten.

Ik denk dat…

Deel je gedachten!

1. Wat voor positie staat u het liefste in: klein, middel of groot?

2. Wat vonden jullie van de besproken experimenten?

3. Vinden jullie het makkelijker om winst in te houden of verlies uit te delen?

audio-recording-icon-1 Neem uw audio antwoord op (u kunt extra tekst toevoegen). Voeg een vraag voor andere toe.
idea Advies een onderwerp voor discussie.

1 Like