Exoskeletter - Kan teknologi gøre os stærkere?

:fire:

Vi lever længere og længere, og derfor sættes pensionsalderen også op. Det gør, at der er flere år på arbejdsmarkedet, og dermed også flere nedslidende år, især for dem med fysisk arbejde. Her i videoen præsenterer DR Nyheder et exoskelet, som er en teknologi der hjælper kroppens muskler med at løfte.

Lær nøglesætningerne!

Teknologi
En dragt der hjalp en
Spas og løjer
Oliefiltre til store skibe og vindmøller
Exoskelet på sit arbejde
Der går gennem hænderne
Smerter hver uge eller hver dag
Ensartede løft
Metalarbejder
Pensionsalderen stiger
Min generation
Skader på vores arbejde
Skelettet aflaster min skulder og min ryg
Det giver udholdenhed
20 år på arbejdsmarkedet

translate Oversæt og husk nøgle sætningerne.

Lad os se på hovedemnerne!

1. Hvad gør exoskelettet ved sin bruger og hvorfor?

Exoskelettet giver sin bruger mere udholdenhed fordi det understøtter musklerne. Dette er ikke direkte styrke, men fremfor alt støtte.

1. Pensionsalderen stiger. Hvornår kan journalisten regne med at gå på pension og hvorfor stiger pensionsalderen?

Journalisten kan gå på pension når han er 74 år gammel. Dette er markant senere end den nuværende pensionsalder, og årsagen til det er, at vi lever længere og længere.

1. Manden i videoen laver mange ensartede løft. Hvilken type arbejde kan et exoskelet aflaste?

Det kan aflaste hårdt fysisk og ensartet arbejde. Det præsenteres her i industrien, hvor der produceres på samlebånd, men det er også blevet forbundet til militæret med idéen om en supersoldat.

Jeg tror at…

Jeg synes at det er en god idé med denne slags teknologi, der kan aflaste dem der arbejder med hårdt og fysisk arbejde. Det er nemt og fornuftigt at være skeptisk overfor ny teknologi, og i tilfældet med exoskeletter er det især deres militære anvendelse som kan skræmme. Det er dog efter min mening to forskellige ting, og hvis exoskeletter kan gøre, at fabriksarbejdere kan udøve deres hårde fysiske og ensartede arbejde uden at blive nedslidt, ja så er det meget ønskværdigt at have adgang til dette.

Del dine tanker!

1. Bekymrer denne slags teknologi dig eller er det blot positivt at den findes?

2. Kunne du forestille dig at gøre brug af et exoskelet i enten dit arbejde eller fritid?

3. Hvilke tanker gør du dig om stigende brug af exoskeletter og robotter i industrien?

audio-recording-icon-1 Optag dit lydsvar (du kan tilføje lidt tekst). Inkluder et spørgsmål til andre brugere.
idea Rådgive et debatemne.

1 Like