At arbejde som mødebooker

At blive mødebooker kan være det første skridt i en karriere som sælger.

At blive mødebooker kræver ikke en bestemt uddannelse. Men til gengæld stiller jobbet nogle krav til ens personlighed, især til udholdenhed og til evnen til at kunne samtale konstruktivt. Man skal være udholdende og have et stærkt drive for at blive en god mødebooker og for at blive glad for jobbet.

Lær mere om jobbet som mødebooker i videoen, og om udfordringerne og om mulighederne.

Lær nøglesætningerne!

En mødebooker
At lukke et salg
Potentielle kunder
Personlighedstræk
At imødegå indvendinger
Afvisninger
At være udadvendt og robust
At være konkurrenceminded
At være resultatorienteret
Fordele og ulemper
At være selvstændig mødebooker
At arbejde i et eksternt bureau
At have erfaring
At arbejde fuldtid eller deltid
At et kundeemne er relevant

translate Oversæt og husk nøglesætningerne.

Lad os se på hovedemnerne!

1. Hvilken opgave har en mødebooker, hvad er målet når han ringer op og hvordan håndterer han aftalen?

En mødebooker kontakter potentielle kunder telefonisk, og spørger om personen har lyst til at høre mere om et bestemt emne eller produkt. Målet er at aftale et møde på en sælgers vegne, hvis kundeemnet er relevant, og han håndterer aftalen ved at booke mødetidspunktet ind i sælgerens kalender.

1. Hvordan kan man vælge at arbejde som mødebooker, altså hvilke arbejdspladser kan man vælge til opgaven?

Man kan være selvstændig mødebooker, dvs. booke møder for sin egen virksomhed, fx hjemme fra sin egen adresse. Man kan også booke hos et eksternt bureau, et bureau som har mange forskellige organisationer som kunder. Endelig kan man også booke internt i en afdeling i selve den virksomhed, hvis sælgere man booker møder for.

1. Hvilke krav er der til en mødebooker, er der særlige krav man helst skal opfylde i forbindelse med forudgående uddannelse og i forbindelse med personlighed?

Der er ingen krav til forudgående uddannelse. Men man skal være udadvendt, fordi man skal tale med mange mennesker i telefonen. Man skal også være robust, fordi man får mange afvisninger. Og man skal være god til at samtale og imødegå indvendinger. Man skal også være resultatorienteret og konkurrenceminded, fordi man ofte konkurrer om, hvem der booker flest møder og hvem der booker de bedste møder.

Jeg tror at…

Det kan være hårdt at være mødebooker. For man vil møde mange afvisninger, og det kan være en stor udfordring at give de potentielle kundeemner lyst til høre mere. Man skal være i stand til at tage initiativ til at tale med mange mennesker, mennesker man aldrig har set og ikke kender. Hvis man vil arbejde alene som selvstændig mødebooker, kræver det et meget stort drive. Til gengæld undgår man konkurrencementaliteten, hvis man arbejder alene og arbejder direkte for kunden uden mellemled. Hvad synes du? Hvis jeg skulle være mødebooker, ville jeg helst være det som selvstændig, men jeg er ikke sikker på, at jeg har det drive, der skal til for at kunne blive ved og ved i lang tid alene. Kunne du forestille dig at leve af at være mødebooker, eller synes du det lyder lidt skræmmende?

Del dine tanker!

1. Hvis du skulle arbejde som mødebooker, ville du så helst arbejde som selvstændig, i et eksternt bureau eller internt i virksomheden du bookede møder for?

2. Hvilke udfordringer, tror du, er de største for en mødebooker?

3. Hvad tænker du kan være positivt ved at være mødebooker?

audio-recording-icon-1 Optag dit lydsvar (du kan tilføje lidt tekst). Inkludér et spørgsmål til andre brugere.
idea Foreslå et debatemne.

1 Like